Followers

Friday, January 28, 2011

Dendam Membara



Kadang-kadang sukar untuk kita jangka dan kita terima hakikat bahawa haiwan mempunyai sifat pendendam yang amat kuat.Kalau tidak takkan terjadi peristiwa seperti di dalam gambar di atas.
Mungkin inilah satu pengajaran kepada kita,jangan ambil mudah perasaan orang lain bila kita nampak saja lemah maka kita ambil kesempatan untuk mengutuk,membuli,mencerca dan macam2 'mem'  lagi.
Tapi ingat apa balasan yang akan diterima akibat perbuatan kita yang lalu,kalau tidak berlaku balas dendam dari orang yang kita aniayai..ingat Allah akan tetap membalasnya.Kita jangan ambil mudah kesalahan lampau dan cuba untuk mengulanginya lagi.Gelagat sang harimau memang tidak diduga oleh si buaya yang terkenal ganas dan amat sukar dikalahkan oleh haiwan lain.Tapi adakalanya kemarahan mengatasi segalanya,buaya tersebut dibunuh dan ditinggalkan begitu sahaja.
Manusia pun ada yang macam tu,malahan lebih teruk lagi dari haiwan bila perangai jadi begitu disebabkan kita dikurniakan akal....Sifat berdendam sesama manusia adalah satu sifat yang tidak baik,kita seharusnya saling memaafkan antara satu sama lain.Itulah satu sikap yang amat terpuji.
Biasanya selalu orang berkata,air yang tenang jangan disangka tiada buaya,tetapi sekarang buaya sendiri sudah banyak yang terancam.Begitulah lumrah alam, yang kuat biasanya dialah raja dan yang lemah menjadi mangsanya.Tetapi bagi manusia, yang membezakan adalah iman kepada Allah,akal dan ketakwaan yang sungguh2.

No comments:

Post a Comment