Followers

Friday, February 18, 2011

Bas Runcit..

Perkhidmatan bas henti-henti atau dengan kata lain bas runcit semakin kurang mendapat sambutan orang ramai yang majoriti sekarang mempunyai kenderaan sendiri.
Pada 31hb Februari 2010 setelah sekian lama aku tidak menggunakan perkhidmatan bas runcit sebagai pengangkutan utama tiba-tiba menjadi pilihanku.
Aku sendiri keliru entah macam mana aku teringin menggunakan perkhidmatan bas runcit setelah hampir 15 tahun tidak menggunakannya.

Waktu aku naik bas tu dah pukul 10 pagi setelah hampir 2 jam aku menunggu,memang amat membosankan.
Jika dulu 1jam sekali pasti ada bas yang lalu,tapi sekarang 2 jam baru muncul itupun aku dikira bernasib baik sebab kakak yang jual surat khabar berhampiran tempat menunggu bas tu cakap memang bas sekarang ni sudah tak mengikut waktu,kalau bernasib baik ada la bas yang lalu.
Tapi aku sendiri tak pasti samada betul atau tidak cakap kakak tu.

Suasana di dalam bas tidak jauh bezanya,dengan lantai bas di buat dari besi,kalau dulu lantainya dibuat dari kayu...tingkap sliding...
Aku masih ingat bas dulu tingkapnya bukan sliding ke tepi tapi sliding ke atas dan bingkainya dibuat dari kayu.
Pernah juga aku hampir tersepit tangan bila tiba-tiba sliding tingkap jatuh akibat bas terjun lubang,maklum sahajalah tingkap sliding tu bukannya ada lock atau mungkin aku yang tak nampak lock dia.Tapi setahu aku tak pernah pulak aku terjumpa kat mana lock dia.Bila angkat ke atas je dah tingkap tu melekat..tercari-cari juga aku macam mana tingkap tu boleh lock macam tu je...


Bas yang aku naik hari tu bas runcit dari Dungun ke Kemaman dengan harga tiket Rm4,alahai mahal pulak rasanya.
Tak sedar pulak aku sampai mahal macam tu sekali harga tiket bas sekarang ni.Kalau dulu rasanya kalau tak silap Rm1 je dah boleh sampai di Kemaman.
Cepat sungguh masa berlalu....dan perubahan amat ketara sekali,itu baru harga tiket bas,tidak termasuk benda-benda lain lagi

 Jam di tangan menunjukkan pukul 11 pagi waktu aku sampai di stesen bas Kemaman,terus aku kejar bas untuk ke Kuantan kerana bas tu sudah pun nak bertolak.
Nasib baik tepat pada masanya bas yang aku naik tadi sampai,kalau tidak entah berapa lama pulak aku kena tunggu.
Harga tiket rasanya lebih murah sedikit kalau dibandingkan dengan bas dari Dungun ke Kemaman, Rm 6.20 sahaja dengan jarak perjalanan yang jauh dari Kemaman ke Kuantan.
Suasana dalam bas agak meriah kerana ramai yang naik sehinggakan ada yang terpaksa berdiri kerana semua tempat duduk penuh tapi si pemandu buat muka sardin cap ayam je terus berhenti untuk ambil penumpang sampai melimpah macam kuah gulai penuh dalam mangkuk.

Mengalahkan bas ke Kemaman yang aku naik tadi,orang negeri Pahang masih memilih bas sebagai pengangkutan utama mereka,tapi tak tahu pulak aku hari yang lain bagaimana sambutannya.

Seronok juga naik bas ni sehinggakan aku sempat terlelap seketika terkena tiupan angin sepoi-sepoi melalui tingkap bas....
Lain kali kalau ada peluang aku nak naik lagi..... 

No comments:

Post a Comment